Author Topic: Leven met beperkingen  (Read 4159 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vlinder

• Guest
Leven met beperkingen
« on: 8 05 2007, 09:15:23 »
Hoi allemaal,

Vlinder heeft een aantal beperkingen in haar leven helaas.
Ik heb al jaren lang fibromyalgie en dat beperkt mijn leven wel degelijk omdat je gewoon heel erg snel moe bent en er tegelijkertijd uitziet als hollands welvaren.
Dit heeft als gevolg, de mensen geloven je niet of denken dat je je aanstelt.
Bovendien ben ik in het bezit van twee knieprotheses omdat ik flink artrose heb in mijn knieen.
Het leuke daarvan is dat ik heel normaal kan lopen en dat alleen de littekens het verraadden.
Met als gevolg je raad het al............... zal allemaal wel loslopen met je.
Mooi voorbeeld, laatst vroeg in een supermarkt een vrouw of ik wilde gaan collecteren voor het brandwondenfonds. Dus ik netjes uitgelegd, mevrouw ik heb een 40 urige werkweek en twee protheseknieen dat ga ik niet doen.
Waarop de vrouw heel snibbig tegen me zei, u loopt anders heel gewoon.
Ik vind het vaak jammer dat als je bv met een gipsbeen loopt mensen je wel begrijpen en als het iets is wat niet zichtbaar is dan is het er niet.
Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben?

Offline John

• Algemene moderator
  • Held
Re: Leven met beperkingen
« Reply #1 on: 8 05 2007, 17:32:53 »
Ik denk dat een onzichtbare beperking één van de lastigste beperkingen is die je kunt hebben. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je omgeving. Juist omdat het onzichtbaar is begrijpt men het vaak ook niet.

Ik geloof overigens ook niet dat ik in het geval van die collecte uitgebreid zou gaan uitleggen waarom ik het niet doe. Persoonlijk zou ik het af doen met een "Nee dank U", zeker omdat je de ervaring hebt dat er geen begrip is en je bent deze mensen toch geen uitleg verschuldigt voor je weigering ?

Zie ik ook vaak terug bij telefonische verkoop. Wanneer je zegt dat je geen interesse hebt willen ze weten waarom niet  :( In dat geval zal ik ze nog even netjes vertellen dat dat MIJN zaken zijn en gaan ze dan nog door dan zal ik ze mededelen dat ze wel erg veel moeite hebben met luisteren en erg weinig respect tonen voor anderen en vervolgens netjes de hoorn er op leggen  :)

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met dit probleem en hoop dat je hier wat lotgenoten zult vinden.

John
John

Maxie

• Guest
« Reply #2 on: 10 05 2007, 23:35:53 »
je kan inderdaad beter een gebroken ben hebben dan iets psychisch ofzo, want dat zie je niet en mensen begrijpen en geloven je dan vaak niet!!!

sanne

• Guest
« Reply #3 on: 17 05 2007, 15:21:59 »
Ik heb vaak pijn in allerlei gewrichten, fybromyalgie is al eens gezegd en weer ontkend door de huisarts. Evenals bechterew. Niets te zien maar wel veel te voelen. Zelf weet ik er inmiddels wel redelijk mee om te gaan.

Maar als mensen mijn dikke rode kop zien, zeggen ze, je ziet er toch goed uit...

Tegenwoordig draag ik geregeld één of twee polsbanden, dan houden mensen wel rekening met je pijnlijke handen en polsen.
« Last Edit: 17 05 2007, 15:31:29 by sanne »

Maxie

• Guest
« Reply #4 on: 18 05 2007, 00:05:41 »
wat een hoop vervelende dingen heb jij met je mee te dragen zeg!!
ik kan begrijpen dat je daar wel eens moedeloos van wordt (?)
ik wil je graag helpen door een luisterend oor te bieden...

sterkte, maxie

Maxie

• Guest
« Reply #5 on: 28 05 2007, 19:42:50 »
ik heb veel last van mijn nek en schouders, typische spanningsklachten dus!!
ben daardoor minder beweeglijk en soms zelfs stijfjes..

maxie

Maxie

• Guest
« Reply #6 on: 9 06 2007, 11:21:25 »
zijn er nog meer mensen die last hebben van beperkingen op welk gebied dan ook? als je wilt, kan je hier je verhaal kwijt! en misschien tips krijgen om er (beter) mee om te gaan...

maxie

Kelly

• Guest
« Reply #7 on: 9 06 2007, 12:49:14 »
Weet je waar ik blij van wordt? Dat er in de horeca niet meer gerookt mag worden in 2008.
Ik heb Cara en ontloop feestjes enzo niet dat ik er veel heb maar toch.
De lust ontgaat me om ergens naar binnen te gaan.
Regelmatig doe ik het toch en lig er een nacht wakker van dat ik geen lucht heb er is niemand die het ziet dus stel je je aan.
Fietsen daar heb ik ook steeds meer moeite mee omdat ik geen lucht heb autorijden kan ik niet ben dus heel blij met mn snorbrommer.
Ach er zijn mensen die het veel erger habben dan ik denk ik maar.

Maxie

• Guest
« Reply #8 on: 9 06 2007, 19:25:01 »
Ieder huisje heeft zijn kruisje....
Maar ook: Kracht naar kruis!!
Je krijgt NOOIT meer te dragen dan je aan kunt, al lijkt t soms ONDRAAGlijk.
Als je daarop kunt vertrouwen, weet je dat je nooit ten onder zal gaan aan je ellende :)

Maxie

Liz

• Guest
« Reply #9 on: 30 08 2007, 11:04:07 »
Het is inderdaad moeilijk als mensen niet gelijk aan je zien of merken dat je een beperking hebt, daarom is het ook best gevaarlijk om je oordeel zomaar klaar te hebben over iemand die je helemaal niet kent.

Zelf heb ik zichtbare beperkingen. Ik ben ten eerste klein en heb een aantal vergroeiingen. Onderschat dat niet hoor en ga het niet vergelijken met niet zichtbare beperkingen!!
Ik kan het nooit verbergen als ik dat voor iemand zou willen en respect hebben ze er ook niet voor. Mensen kijken altijd naar je en al trek ik me er niet zoveel van aan...toch ligt het aan je stemming hoe je er soms op kunt reageren.
Mensen kijken vaak naar de verpakking en niet wat er van binnen leeft en dat doet me vaak pijn.

SMF 2.0 | SMF © 2011, Simple Machines | Theme Lamartine By Fussilet